Frågor och svar om chatten

Sekasin-chatten är till för unga. När du kommer till chatten möts du precis som du är – med respekt, omtanke och utan att bli dömd. Vi hjälper till att fundera på hur du kan ta dig vidare i din situation. Vi tror att du har styrka och klokhet inom dig – ibland behöver man bara någon som hjälper en att se det. Varje samtal är unikt, och vi tar hänsyn till din ålder, din situation och vad du är redo att prata om. Vårt mål i chatten är att du ska känna dig trygg och att samtalet verkligen ska vara till hjälp för dig. 🌈 

Här nedan hittar du svar på vanliga frågor samt mer information om vår tjänst.

  • När du känner att tankarna snurrar i huvudet och du känner dej ensam, då finns det alltid någon som lyssnar på dej på Sekasin-chatten. I chatten kan du prata om vad som helst – det är anonymt och tryggt.  

    Sekasin-chatten är till för 12–29-åringar. I chatten möter du utbildade vuxna som finns till för just dej. Det krävs ingen specifik orsak – det räcker med att du önskar prata med någon. Vi kan fundera tillsammans om du inte riktigt vet var du ska börja. 🌈

    Sekasin-chatten är öppen varje dag: 

    Måndag–fredag kl. 15–19 

    Lördag–söndag kl. 17–21 

  • I Sekasin-chatten kan du prata om vad som helst som tynger dej eller som du går och grubblar på. Ångest, ensamhet, relationer, skola, känslor – alla ämnen är okej. Inget ärende är för litet för att ta till tals med oss. Vi lyssnar på dej, vad än det gäller! 

     Vi kan också fundera tillsammans på var du kan få mer hjälp. Det är även okej att bara villa prata – det viktigaste för oss är att du inte är ensam med dina tankar.  

  • I Sekasin-chatten är det riktiga människor som svarar på dina frågor – utbildade volontärer, studenter och anställda i organisationer. 

    Det finns också en AI-bot på hemsidan som du kan utbyta idéer med, till exempel när chatten är stängd eller när du står i kö för en chatt. Du kan läsa om olika ämnen t.ex. ångest eller relationer. Botten är utformad för att chatta och ge information och stöd, men den är inte en ersättning för mänsklig hjälp.  

      

  • Diskussionstiden är begränsad för att så många som möjligt ska få komma och prata med oss i chatten. Man får besöka chatten en gång om dagen.  

    Ifall det är något som du hade velat prata om, men inte hann ta till tals i din chatt, kan du återvända dagen efter. Kom ihåg att jouraren högst sannolikt inte är densamma som du pratade med senast. Det kan vara bra att skriva upp dina ärenden i förväg om du har mycket att prata om.  

    Ibland kan diskussionerna väcka tunga känslor. Med att begränsa diskussionstiden vill vi också stöda ditt välmående, att det inte blir för ansträngande. På det viset är det även lättare att fortsätta dagen.  

  • När du berättar om hur du mår för en bekant vuxen eller en professionell person kan du få hjälp som stödjer dig på längre sikt. Att prata och dela med sig av det som tynger dig gör ofta att du mår bättre, därför uppmuntrar vi dig att berätta för dem som finns fysiskt i ditt liv. 

  • Ibland kan det under samtalet uppstå situationer där du behöver mer hjälp än vad chatten kan erbjuda. Om det under samtalets gång kommer fram en akut nödsituation kan vi tillsammans fundera på vem du kunde kontakta eller vad de skulle löna sig att göra till näst.  

    Ibland kan det skämtas över allvarliga saker såsom våld. Vi tar alla hot på allvar – oavsett hur de framförs – och polisanmäler dem om det behövs.  

  • Ibland kan saker komma upp i diskussionen som tyder på att du eller någon annan är i allvarlig fara eller nöd. Om detta händer har vi en lagstadgad skyldighet att kontakta nödcentralen, barnskyddet eller polisen.  

    Dessa situationer kan vara till exempel:  

    • om du eller någon annan är i allvarlig fara  
    • om det finns misstanke om ett brott, t.ex. våld eller övergrepp  
    • om det verkar att ett barn inte får tillräckligt med skydd och omsorg.  

    Polisen kan be oss om IP-adressen för diskussionen så att hjälpen kan riktas till rätt plats. Vi kommer alltid att försöka prata med dig på ett öppet och tydligt sätt om dessa situationer. 

    Läs anmälningsskyldigheter och -rättigheter för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården

  • Ibland behöver jouraren fundera ett tag för att svara på bästa sätt. De kan hända att man måste ta reda på vad som skulle vara bästa hjälpen eller nästa steg just för dig. Det kan ta lite tid – men det betyder inte att du har blivit glömd. Även tekniken kan krångla, vilket gör att det tar extra tid innan meddelandet kommer fram. 

  • Om anslutningen avbryts under en kort stund kan du ofta fortsätta samtalet. Men om avbrottet varar i mer än 10 minuter bryts anslutningen och du måste tyvärr gå tillbaka till kön igen. 

     

  • Innan chatten börjar frågar vi dig om några grundläggande saker: din ålder, ditt kön och ditt nuvarande humör. Denna information hjälper jouraren att förstå din situation och möta dig bättre. Alla chattmeddelanden raderas regelbundet från vår server.   

    Din IP-adress är synlig för jouraren och Sekasin-teamet. IP-adresserna samlas inte in, utan raderas också regelbundet från vår server. Vi samlar inte in några personuppgifter om besökare, och chattdata raderas också från Ninchats servrar var 12:e månad. Sekasin-chattens konversationer är krypterade och data lagras inom EU.   

    Bekanta dig med  Sekasin Kollektivets dataskyddsbeskrivning (på finska).

     

  • Samtalsstöd är bra för människor i alla åldrar.  Sekasin-chatten riktar sig dock till 12–29-åringar och vi hoppas att du har förståelse för detta. Vi vill säkerställa att den unga får hjälp när hen behöver det som mest. Åldersgränsen sätts inte bara av bakgrundsorganisationerna utan även av finansiärerna. 

    För personer över 30 år finns det tjänster som MIELI Kristelefon 09 2525 0112. Öppettider: mån och ons kl. 16–20 och tis, tors och fre kl. 9–13.  

    Helsingors mission erbjuder samtalsstöd mot ensamhet

    Församlingar erbjuder kostnadsfritt samtalsstöd för alla per telefon, i kyrkan eller där det passar dig

    Via arbetshälsan eller studenthälsan är det möjligt att få samtalsstöd samt via hälsocentraler.  

    Brottsofferjouren erbjuder telefonrådgivning på numret: 116 006 vardagar kl.12–14.  

    I nödsituationer ska du ringa 112. 

Frågor och svar om tjänsten

  • Vi vill höra hur din upplevelse av Sekasin var. Vad tyckte du om samtalet? Var det något som du fastnade för eller som gick särskilt bra? Eller kom du på något som vi kan göra för att förbättra chatten?  

    Alla tankar och tips är viktiga för oss – tack för att du delar med dig av dem. Ge oss gärna din feedback med hjälp av formuläret. 

    Lämna feedback

  • Som volontär i Sekasin-chatten möter du unga anonymt och tryggt – utifrån din egen tidtabell. Du får en omfattande utbildning, starkt stöd och möjlighet att utvecklas inom digitalt stödarbete. Välkommen att vara med och göra ett meningsfullt arbete för unga. Läs mer om att vara volontär i Sekasin-chatten på Sekasin Kollektivets sida (på finska). Eller besök Oma Punainen Risti och Frivilligarbete och stödpersonsverksamhet 

    Praktik i Sekasin-chatten kan du få genom samarbete med utbildningsinstitutioner, via praktikansökningar hos bakgrundsorganisationerna eller via Recright-tjänsten som Sekasin-teamet använder.

  • Sekasin-chatten drivs och utvecklas av Sekasin Kollektivet, med stöd från MIELI rf, Finlands Röda Kors, Setlementtiförbundet och SOS Barneby. 

    Sekasin-chattens uppgift är att främja psykisk hälsa och förebygga relaterade problem. I chatten är många andra viktiga organisationer och aktörer inom området inblandade. Du får stöd av skickliga yrkesverksamma från flera olika områden, tillsammans med utbildade studenter och volontärer.